De beste Dobbel Zo Clever Strategie en Review

Dobbel Zo Clever is het vervolg op het populaire dobbelspel Clever. Het spel is een vergelijkbare variant van het spel Keer op Keer. Nieuwe kleurencategorieën geven nu nog meer uitdagingen voor het behalen van een zo hoog mogelijke score. Net als bij de originele Clever kies je hier zorgvuldig je dobbelstenen en geef je lagere dobbelstenen door aan je tegenspelers. Lees hier onze review en strategie van Dobbel Zo Clever.

Informatie over het Dobbel Zo Clever

Algemene Informatie:

• Soort spel: Dobbelspel
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 30 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
  • Uitgever: 999 Games

Voorbereiding

Haal alles uit de doos en leg de doos vervolgens (dus zonder deksel) in het midden van de tafel. Geef elke speler een scoreformulier en een viltstift en bepaal de startspeler.

Kijk nog even met hoeveel spelers je bent, want dat bepaalt het aantal rondes dat je speelt. Heb je geen zin om met andere mensen een spelletje te spelen? Je kunt Dobbel Zo Clever ook in je eentje spelen. Je speelt dan 6 rondes als actieve- (jijzelf) en passieve speler. Als actieve speler speel je net zoals altijd. Je gooit dobbelstenen, legt ze opzij en that’s it. Aan het einde kiest de passieve speler geen dobbelstenen.

Zodra de passieve speler aan de beurt is gooi je alle dobbelstenen. Je legt de 3 dobbelstenen met de laagste waardes (of die het dichtst bij het dienblad liggen) op het dienblad. Vervolgens mag je daar één dobbelsteen uit kiezen om op je scoreformulier een actie mee te doen.

Uiteindelijk is het doel om een zo hoog mogelijke score te halen.

Dobbel Zo Clever Strategie

Speluitleg en Strategie

Bij Dobbel zo Clever speel je met zes dobbelstenen (zilver, geel, blauw, groen, roze en een witte joker), waarmee de strategie is om op vijf verschillende manieren je een mooie score probeert te halen. De actieve speler dobbelt en kiest maximaal drie keer, legt daarbij de lagere stenen af op de schaal en noteert zijn resultaat. Waarna de medespelers één steen van de schaal mogen kiezen en noteren. Dit spel introduceert een nieuwe bonusactie, waarmee de actieve speler een op de schaal afgelegde dobbelsteen opnieuw mag inzetten. Daarmee kun je op een leuke manier een eerdere Dobbel Zo Clever strategie herstellen.

De zilveren categorie bevat vier rijen in de andere kleuren, met elk zes velden (waarde 1-6). Je kruist het gegooide zilveren getal in een kleur naar keuze. Vervolgens mag je alle deze worp op de schaal af te leggen lagere stenen ook aankruisen op de bijpassende waarde en kleur. Dit geeft je zo nu en dan de kans om een ogenschijnlijke baggerworp om te zetten in iets moois. Je krijgt per rij punten voor het aantal kruisjes (max. 22); een volle kolom levert meteen een bonus op.

Wat betekenen de gekleurde vakjes van Dobbel Zo Clever?

Gele velden moet je met een eerste worp omcirkelen, waarna je ze met een volgende worp mag kruisen. Hier krijg je punten op basis van het aantal kruisjes (max. 165); een volle rij of kolom levert meteen een bonus op.

Blauw wordt ook nu gecombineerd met wit. Je noteert de som in een rij, die van links naar rechts moet afnemen. Het laatst ingevulde veld bepaalt de score (max. 78); sommige velden zijn goed voor een bonus.

Groen vul je ook van links naar rechts. Hier moet je de waarde van de steen vermenigvuldigen met de afgebeelde factor. Heb je twee velden gevuld, dan trek je de tweede waarde af van de eerste en noteer je het saldo (ook wanneer negatief). De score van deze kleur is de som van de ingevulde saldi; sommige velden zijn goed voor een bonus.

Roze mag je van links naar rechts zonder voorwaarden invullen, maar als je een bonus wilt incasseren moet de ingevulde waarde gelijk of hoger zijn dan hetgeen is afgebeeld. De score is de som van de ingevulde cijfers.

De vossen zijn gebleven en geven jouw score aan het einde van het spel de bekende boost. Hopelijk was dit een duidelijk uitleg en kun je hiermee aan de slag. Veel speel plezier!

Dobbel Zo Clever: Spelen of Skippen?

Dobbel kun je oneindig blijven spelen. Ben je erop uitgekeken, maar vind je het toch een heel leuk spel? Net zoals Qwixx heeft keer op keer spelvarianten! Bijvoorbeeld Dobbel zo Clever. Door de talloze combinaties en de snelheid van het spel ben je nooit uitgespeeld dus dit spel krijgt van ons het label SPELEN! Ben jij enthousiast geworden en wil het zo snel mogelijk spelen? Koop Dobbel Zo Clever dan nu!

Submit your review
1
2